سه شنبه 24 اردیبهشت 1392

شیرهای پاستوریزه

   نوشته شده توسط: rptak rptak    

شاید بسیاری از مردم علاقه داشته باشند که بدانند شیر از زمان تولید تا زمان بسته بندی و رسیدن آن به دست مشتری چه مراحلی را طی می کند ، از این رو ضمن بازدید خبرنگار سلامت نیوز از کارخانه شیر پگاه و توضیحات چرخه تولید توسط مهندس نظریمعاونت تولید شیر شرکت پگاه و صراف زاده مدیر روابط عمومی و امور بین المللشرکت صنایع شیر ایران،تفاوت های شیر استرلیزه و پاستوریزه همچنین برخی فواید مصرف شیر را بررسی می نماییم معاون تولید شیر شرکت صنایع شیر ایران در این دیدار گفت:« شیرخام بعد از ورود به کارخانه به واحد آزمایشگاهشیرخام انتقال داده می شود و در این آزمایشگاه کلیه پارامترهایی که از نظر شیمیایی و میکروبی مد نظر است واستاندارد مشخص کرده تا کیفیت شیر از نظر میکروبی و شیمیایی سنجش شود ابتدا آزمایشات مقدماتی بر روی شیر انجام می گیرد و در واقع کنترل کیفی شیر صورت می گیرد و بعد از این آزمون های کیفی و تایید کیفیت شیر از نظر استاندارد شیر به واحد دریافت شیر انتقال داده می شود
برای دیدن کل متن لطفا از لینک زیر استفاده کنید . ایتدا آن را دانلود کرده و سپس استفاده کنید.
لینک مستقیمhttp://www.uploadtak.com/images/z538__.docx
لینک غیر مستقیمhttp://www.uploadtak.com/viewer.php?file=z538__.docx


برچسب ها: تحقیق ، مقاله ، شیر ، شیرپاستوریزه ، درباره شیرپاستوریزه ، مقاله درباره شیرپاستوریزه ، تحقیق درباره شیرپاستوریزه ، شیرخوراکی ، پاستوریزه ،

دوشنبه 23 اردیبهشت 1392

تبریز

   نوشته شده توسط: rptak rptak    

درباره تبریز

تبریز یكی از قدیمی ترین مناطق ایران و مهم ترین منطقه ی استان آذربایجان شرقی است. مجموعه ی آثار تاریخی و نشانه های باستان شناختی كه از محل های مختلف این شهرستان در نتیجه ی حفاری های متعدد به دست آمده؛ دلالت بر دیرینه گی و قدمت تاریخی این منطقه دارد. مردم تبریز به تدین، دلاوری، آزادی خواهی و بیش از همه به صراحت بیان در عین برخورداری از روحی مهربان شهره اند. تبریز؛ مامن عرفا و شعرا، خاستگاه فضل و هنر و سرزمین اولین هاست. اولین مدرسه، اولین چاپ خانه، اولین تئاتر، اولین نشریه، و در این منطقه وجود داشته است. كشاورزی این شهرستان به واسطه شرایط طبیعی مساعد چون: خاک خوب و حاصل خیز، رود دایمی، آب های زیرزمینی، باران مناسب و آب و هوای معتدل پیشرفت خوبی دارد و از رونق قابل توجهی برخوردار است. 

تبریز یكی از قطب های صنعتی كشور نیز به شمار می آید و کارخانه های مهمی را در خود جای داده است. شهرستان تبریز از جمله مناطق مهم ایران است که به لحاظ گردشگری نیز دارای جاذبه های متعددی است. ماركوپولو شهر تبریز را معتبرترین و شریف ترین شهرها می داند. کوهستان ها، دشت ها و دره ها ازجمله ارتفاعات سهند، دره ی لیقوان و دشت تبریز به همراه دریاچه ها و تالاب های متعدد و آثار معماری و تاریخی کم نظیر سبب شده این منطقه از هر نظر دارای اهمیت باشد.

بنای باشکوه مسجدکبود که یکی از شاهکارهای معماری مساجد است، عمارت ائل گلی، خانه مشروطیت وکاخ شهرداری، به همراه تعداد زیادی مدرسه های تاریخی، بازارهای قدیمی، پل ها و آرامگاه های مشاهیر از مهم ترین جاذبه های معماری و تاریخی شهرستان تبریز به شمار آیند.

 

 

 

مشخصات جغرافیایی

شهرستان تبریز؛ مهم ترین منطقه ی استان آذربایجان شرقی است. شهر تبریز مركز استان آذربایجان شرقی، در ۴۶ درجه و ۱۷ دقیقه درازای خاوری و ۳۸ درجه و ۰۵ دقیقه پهنای شمالی از نصف النهار گرینویچ واقع شده است.

ارتفاع آن از سطح دریا ۱۳۶۶ متر است. این شهرستان در قسمت خاوری شمال دریاچه ارومیه و ۶۱۹ كیلومتری باختر تهران قرار دارد و در ۱۵۰ كیلومتری جنوب جلفا، مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است. شهر تبریز از سمت جنوب به رشته كوه منفرد و همیشه پر برف سهند و از شمال خاوری به كوه سرخ فام عون بن علی(عینالی) محدود می شود. رودخانه آجی چای (تلخه رود) از قسمت شمال و شمال باختر تبریز می گذرد و بعد از طی مسافتی قابل توجه در دشت تبریز به دریاچه ارومیه می ریزد.

آب و هوای تبریز معتدل و نیمه مرطوب است. این شهرستان از شمال به شهرستان های اهر و شبستر، از خاور به شهرستان سراب و میانه و از جنوب به شهرستان مراغه و از باختر به دریاچه ارومیه و آذربایجان غربی محدود می شود. تبریز در مسیر مناسب ترین و مهم ترین راه های ارتباطی با شمال خاور (اردبیل، كرانه های خزر، آستارا)، خاور(میانه، قزوین، تهران) باختر (امتداد مرند، خوی، ارزروم تركیه ) و شمال (مسیر مرند - جلفا، ایروان، باكو، تفلیس ) واقع شده است. از این رو راه ارتباطی تبریز همواره مورد توجه جهانگردان و مهاجمان و بازرگانان دردرازای تاریخ بوده است

 


برچسب ها: تحقیق ، مقاله ، درباره تبریز ، مقاله درباره تبریز ، راجع به تبریز ، تحقیق درباره تبریز ، جاهای دیدنی تبریز ،

دوشنبه 23 اردیبهشت 1392

قرآن

   نوشته شده توسط: rptak rptak    

قرآن کتاب آسمانی دین اسلام است. به باور مسلمانان قرآن به صورت وحی از سوی خداوند نازل گردیده و «معجزه محمد» و یکی از موارد اشاره شده در حدیث ثقلین است. «قرآن» که از ریشهٔ «قرء» گرفته شده‌است، در واژه به معنی «جمع نمودن، فراهم آوردن، سال و همچنین خواندن» است. در سوره علق به این معنی اشاره می‌شود. در باور مسلمانان، این کتاب در یک دورهٔ ۲۳ ساله از جانب خداو از طریق جبرئیل بر محمد، که او را آخرین پیامبر می‌خوانند، فروفرستاده شده‌است.
قرآن دارای دو ویژگی خاص است: یکی این که از جانب خدا بر
 محمد امین نازل شده و دیگری این که جنبه خارق‏العاده بودن و معجزه بودن در آن رعایت شده است. بنابراین تمام آن چه بر محمد امین نازل شده (وحی)، قرآن نیست، بلکه بخشی از آن به نام حدیث قدسی شناخته می‏شود که از جانب پروردگار آمده اما از ادبیات خارق‏العاده‏ای برخوردار نیست.[۱]
قرآن دارای ۳۰
 جزء، ۱۱۴ سوره و ۶۲۳۶(عدد کوفی)=۶۲۲۶(عدد شامی)=۶۲۱۴(عدد مدنی)=۶۲۰۴(عدد بصری) آیه است

به باور کسانی که به فرازمینی بودن این کتاب اعتقاد دارند «قرآن رساترین بیان است و از نظر موسیقی و وزن لفظی، در لغات و جملاتش نشانه‏های وحیانی ربانی مشهود است. وزنش نه وزن شعر است نه نثر، بلکه هر دو و برتر از هر دو است، در حدّی که در توان غیر خدا نیست، وزن و لفظ آن به گونه‏ای تناسب و انسجام با معنا دارد که گوئی معناهایش در آن تجسم یافته است.»[۲]

مسلمانان قرآن را کتاب مقدس دین خود می‌دانند و از آن با افزودن القابی چون «کریم» و «مجید» یاد می‌کنند. قرآن، خود را به نام‌های «لوح حفاظت‌شده» ((به عربی: «اللَوح المحفوظ»)‏[۳])، ذکر و فرقان می‌خواند..

نام‌های قرآن

اسامی قرآن، از جمله امتیازاتش این است که چه اسم‌های خود قرآن و چه اسم‌هایی که قرآن برای اشخاص یا برای بلاد معین کرده‌است، دارای معانی خاص و مناسب با مسمّایش می‌باشد. برخلاف اسمایی که صرفاً از نظر لفظی اسم است ولی از نظر معنوی اسم نیست. چون اسم به معنای علامت است. علامت یا یک بعدی است مثل زید، که فلان شخص است، اما معنای زیدیّت در او اصلاً مطرح نیست. گاهی اوقات، هم از نظر لفظی اسم است و هم از نظر معنوی، مثل الله، اِله، رحمن، رحیم، اسماء ذات، اسماء صفات، اسماء فعل که تماماً هم از نظر لفظی، اشاره و علامت است و هم از نظر معنوی. سایر اسماء قرآن ـ که حدود چهل اسم در قرآن آمده ـ همه چنین است. از جمله:کتاب، قرآن، فرقان، مبین، بیان، تبیان، برهان، عظیم، عزیز، کریم، صراط مستقیم، حکم، ذکر، موعظه، نور، روح، مبارک، نعمت، بصائر، رحمت، حق، فصل، هادی، شفا، هدی، تنزیل، مُهین، قیّوم، بشیر، نذیر، حدیث، نجوم، حبل، مثانی و

  قرآن خاتم کتب آسمانی

قرآن در چند آیه، خود را خاتم کتب آسمانی معرفی کرده و نزول کتاب آسمانی را پس از خود رد می‌کند[۵]:

وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا وَعَدْلًا ۚ لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ ۚ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ(سوره انعام-۱۱۵). [۶] یعنی: و سخن پروردگارت [: قرآن] در حال راستی و عدالت، تمام شده‌است، و هیچ تغییر دهنده‌ای (حتی خدا) برای کلمات او نیست، و او بسی شنوای بسیار دانا است.

محمد صادقی تهرانی در تفسیر ترجمان فرقان آورده‌است:[۸]

عبارت «و تمّت کلمة ربّک صدقاً و عدلاً»، آیات صدق و عدلِ آسمانی را که راهنمای راستی و عدالت است با نزول قرآن پایان یافته معرفی کرد. در نتیجه آنچه را که پس از قرآن به نام کتاب آسمانی خوانده شود کذب و ظلم خوانده‌است. عبارت «و هو السّمیع العلیم» اشاره به این است که پروردگار، یاوه‏گوئی‌ها و گزافگویی‌های مدعیان کتابِ آسمانی پس از قرآن را می‏شنود و به انحراف و عجز آنان آگاه است.

همچنین، محمد حسین طباطبایی می‌گوید:[۹]

مراد از تمامیت کلمه - و خدا بهتر می‏داند - این است که این کلمه یعنی ظهور دعوت اسلامی با نبوت محمد (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) و نزول قرآن که مافوق همه کتابهای آسمانی است پس از آنکه روزگاری دراز در مسیر تدریجی نبوتی پس از نبوت دیگر و شریعتی پس از شریعت دیگر سیر می‏کرد به مرتبه ثبوت رسیده در قرارگاه تحقق قرار گرفت.

قرآن در جایی دیگر می گوید: اتْلُ ما أُوحِی إِلَیکَ مِنْ کِتابِ رَبِّکَ لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِهِ وَ لَنْ تَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَداً. [۱۰] یعنی: آنچه را که از کتاب پروردگارت، سویت وحی شده (برایشان) بخوان و پیروی کن. کلمات آن [: خدا و قرآن] را هیچ تبدیل کننده‌ای نیست. جز او [: خدا و کتابش] هرگز پایگاه و پناهگاهی (وحیانی) نتوانی یافت.[۱۱]

آیه فوق با لفظ «لن» که در زبان عربی برای نفی ابدی استعمال می‏شود ابدیت قرآن را اثبات می‌کند و آن را تا انقراض بشریت به طور انحصار، هادی و پناه ره گم کردگان معرفی نموده‌است. به علاوه در سوره فصّلت، سخن از حاکمیت و غلبه کلّی قرآن بر عموم کتب پیامبران است:[۱۲]

إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بِالذِّکْرِ لَمَّا جاءَهُمْ وَ إِنَّهُ لَکِتابٌ عَزِیزٌ (۴۱) لا یأْتِیهِ الْباطِلُ مِنْ بَینِ یدَیهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِیلٌ مِنْ حَکِیمٍ حَمِیدٍ (۴۲). [۱۳] یعنی: کسانی که به این یادواره [: قرآن] -چون بدیشان رسید- کفر ورزیدند(به کیفر خود می‌رسند) و براستی این کتابی است عزیز [: چیره(علیه معارضان)] (۴۱). از پیش رویش و از پشت (سرش) باطل سویش نیاید؛ فرو فرستاده‌ای پیاپی از حکیمی بسی ستوده‌است (۴۲).[۱۴]

در سوره نحل، قرآن با تبیان کل شی‏ء بودن توصیف شده: نَزَّلْنا عَلَیکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَی‏ءٍ وَ هُدیً وَ رَحْمَةً وَ بُشْری‏ لِلْمُسْلِمِین‏. [۱۵] یعنی: این کتابی را به تدریج بر تو فرو فرستادیم در حالی که برای هر چیزی روشنگر است، و (نیز) هدایت و رحمت و بشارت برای ایمان آورندگان است (۸۹).[۱۶]

و با عبارت دیگر: ما فَرَّطْنا فِی الْکِتابِ مِنْ شَی‏ء. [۱۷] یعنی: ما هیچ چیزی را در کتاب (تکوین و تشریع) فروگذار نکردیم (۳۸).[۱۸]

و نیز: وَ لا رَطْبٍ وَ لا یابِسٍ إِلَّا فِی کِتابٍ مُبِین‏. [۱۹] یعنی: و هیچ تر و خشکی نیست، مگر اینکه در کتابی روشنگر ثبت است(۵۹).[۲۰]

علی بن ابی طالب نیز با اشاره به خاتمیت قرآن [۲۱] می‌فرماید: کِتَابُ اللَّهِ بَینَ أَظْهُرِکُمْ نَاطِقٌ لَا یعْیا لِسَانُهُ وَ بَیتٌ لَا تُهْدَمُ أَرْکَانُهُ وَ عِزٌّ لَا تُهْزَمُ أَعْوَانُهُ. [۲۲] یعنی: کتاب خدا در برابر شما است، این کتاب گوینده‌ای است که هیچگاه از تکلم باز نمی‏ایستد (تا انقراض جهان رهبر آدمیان است[۲۳]) و خانه‌ای است که پایه‌هایش ویران ناشدنی است و عزت و عظمتی است (برای انسانیت) و غلبه و سیطره‌ای است بر عموم کتب که هیچگاه یارانش مغلوب و منکوب نمی‏گردند.

و نیز: وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ لَیسَ عَلَی أَحَدٍ بَعْدَ الْقُرْآنِ مِنْ فَاقَةٍ وَ لَا لِأَحَدٍ قَبْلَ الْقُرْآنِ مِنْ غِنًی. [۲۴] یعنی: این بدانید که پس از تابش انوار هدایت قرآن هرگز هیچکس به کتاب و قانوان دیگری نیاز ندارد و به جز قرآن قانون دیگری نیست که نیازمندیهای دینی و روحانی را رفع کند.[۲۵][۲۶]

و نیز: بِکِتَابِ اللَّهِ فَإِنَّهُ الْحَبْلُ الْمَتِینُ وَ النُّورُ الْمُبِینُ وَ... لَا یعْوَجُّ فَیقَامَ وَ لَا یزِیغُ فَیسْتَعْتَب. [۲۷] یعنی: بر شما باد که فقط[۲۸] به کتاب الله (قرآن) تمسّک جوئید که پیوندی است متین و ناگسستنی میان خدا و بندگان. نوری است که حقایق را آشکار می‌کند، کجی در آن نیست تا نیازی به تصحیح داشته باشد. انحرافی در آن راه ندارد تا مورد عتاب و سرزنش قرار گیرد.}}.[۲۹]

ساختار

ساختار اصلی قرآن -توقیفی- شامل؛ سوره (114 سوره) و بصورت خردتر، آیه (کلا 6236 آیه) می باشد و مشهورترین ساختار قراردادی با حفظ تناسب تقسیم قرآن به سی جزء مساوی از نظر حجم می باشد.

سوره

نوشتار اصلی: سوره

سوره در واژه به معنای «بُریده شده» است و در اصطلاح واحدی است دربرگیرندهٔ گروهی مستقل از آیات قرآن که مَطلَع «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» و مقطعی دارد. به اعتقاد شیعیان هر سورهٔ قرآن - جز سورهٔ توبه - با آیه «به نام خداوند بخشندهٔ مهربان» آغاز می‌شود. اهل سنت «بسم‌الله» را جزء سوره نمی‌دانند. در قرآن کلمهٔ «سوره» به همین معنا به کار رفته‌است؛ مانند در آیهٔ تحدی (مبازره طلبی)[۳۰].

قرآن ۱۱۴ سوره دارد. هر سوره می‌شود یک یا چند نام داشته باشد که بیشتر از کلمه‌ای از آن سوره و یا رخداد ای مربوط به آن گرفته شده‌اند. برخی بر این باورند ترتیب سوره‌ها بدست پیامبر تعیین شده و برخی بر این باورند که آنها به هنگام گردآوری در زمان عثمان کما بیش به ترتیب درازای مرتب شده‌اند. سوره‌های قرآن به دو دستهٔ مکی (فروفرستاده شده در مکه) و مدنی (فروفرستاده شده در مدینه) تقسیم می‌شوند. سوره‌ها لزوماً یگانگی موضوعی ندارند. نام رایج و شمار آیات هر یک در انتهای این نوشتار آمده‌است. برای مشاهده فهرست نام سوره‌ها و شمار آیات آنها به نوشتار سوره رجوع کنید.

قرآن ۱۱۴ سوره دارد. سورهٔ ۹ قرآن سوره توبه «بسم الله الرحمن الرحیم» ندارد ولی سورهٔ ۲۷ قرآن یعنی سورهٔ نمل ۲ «بسم الله الرحمن الرحیم» دارد. طولانی‌ترین سوره قرآن سوره بقره است که دربرگیرنده ۲۸۶ آیه‌است. کوتاه‌ترین سوره قرآن هم کوثر با ۳ آیه‌است.



برچسب ها: مقاله ، تحقیق ، درباره قرآن ، تحقیق درباره قرآن ، مقاله درباره قرآن ، قرآن ،

یکشنبه 22 اردیبهشت 1392

زیبایی های بی همتای استان زنجان

   نوشته شده توسط: rptak rptak    


زیبایی های بی همتای استان زنجان

استان زنجان یکی از استان های با اهمیت ایران است که در ناحیه مرکزی شمال باختری ایران واقع شده و از نظرارتباطی دارای نقش ویژه ای است و به دلیل استقرار بر محور ترانزیتی تهران- اروپا نقطه ارتباطی مركز با باختر و شمال باختری ایران به شمار میآید. جاذبه های جهانگردی استان زنجان درتمام قسمت های آن پراكنده شده اند و می توان آن ها را در شمار جاذبه های طبیعی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی مورد مطالعه و بررسی قرار داد
دراین میان شهرستان های ابهر و زنجان با ارزش ترین و مشهورترین جاذبه های گردشگری این استان را در خود جای داده اند. جاذبه های طبیعی این استان؛ شامل کوه ها، رودها، آبشارها، چشمه های آب معدنی و دریاچه های طبیعی و مصنوعی است که در شهرستان های مختلف استان پراکنده شده اند. استان زنجان به لحاظ اقتصادی از مناطق صنعتی و خودکفای ایران بوده و از نظر جاذبه های گردشگری در برگیرنده بنای عظیم و با شکوه سلطانیه است كه یکی از بزرگ ترین و مشهورترین بناهای اسلامی بر جای مانده از ۷۰۰ سال پیش است. وجود معادن با ارزش سبب شده این منطقه چهره ای صنعتی به خود بگیرد و وجود مردمانی سخت کوش و هنرمند سبب وجود انواع صنایع منحصر به فرد دستی در این ملاحظه از ایران شده است.

 


 
مکان های دیدنی و تاریخی 
استان زنجان از توانمندی های بالایی در زمینه توسعه صنعت جهانگردی و جلب گردشگر برخوردار است. جاذبه های طبیعی این استان شامل کوه ها، رودها، آبشارها، چشمه های آب معدنی، دریاچه های طبیعی و مصنوعی در شهرستان های مختلف استان پراکنده شده اند. رودخانه های بزرگ و مشهور با شعبات آن ها در كشتزارها و باغ های استان، چشمه های آب معدنی و آب سرد، غارهای تاریخی و طبیعی، مناظر زیبای كشتزارها و باغ ها از جمله جاذبه های طبیعی استان هستند كه هر بیننده ای را به تحسین وا می دارند
با این كه تاریخ این منطقه فراز و فرود های بسیار به خود دیده و گاهی شعله های خشم و جنگ، برگ های زیادی از تاریخ منطقه و حتی گاه تمام آن را در كام خود فرو برده است ولی به جهت عمق غنای هویت و فرهنگ این منطقه، هنوز نیز استان زنجان امانت دار میراث فرهنگی ارزشمند و قابل ملآحظه ای است که فرهنگ و هویت این سرزمین را به نمایش می گذارد
كاخ های با ارزش و قدیمی، مدرسه های تاریخی، مسجدهایی با معماری کم نظیر، بازارهای قدیمی، بقعه امام زاده ها، زیارتگاه ها و بناهای تاریخی و مذهبی با معماری های ارزشمند بخشی از این میراث شایان توجه هستند. برخی از بناهای موجود در استان، هم چون بنای بزرگ و تاریخی سلطانیه دارای ارزش های درجه یک جهانگردی و شهرت جهانی هستند. این بنا که یكی از بزرگ ترین و باشكوه ترین بناهای اسلامی محسوب می شود در خاور استان زنجان واقع شده است. برخی دیگر از بناهای تاریخی این استان با این که از دیرینگی و قدمت چندانی برخوردار نیستند ولی به لحاظ معماری و کاربری از بناهای منحصر به فرد ایران به شمار می آیند و از جمله آن ها می توان بنای کم نظیر رختشوی خانه را نام برد 

 قلابر، كاروانسراهای نیک پی، سرچم، آثار تاریخی سلطانیه، خدابنده و ابهر در این دوران ساخته شده اند و بررسی آن ها به خوبی بر دیرینگی تاریخ منطقه گواهی خواهد داد
ایلخانان مغول، شهر سلطانیه در خاور استان زنجان را به عنوان مرکز حکومت خود انتخاب كردند و بر آبادانی این منطقه همت گماشتند و به همان اندازه که کمرهمت بر آبادانی منطقه سلطانیه بستند، از آبادانی شهرها و مناطق دیگر غافل شده و به تدریج مناطق اطراف سلطانیه و خصوصاً شهر زنجان بر اثر بی توجهی حاکمان وقت، روبه ویرانی و نابودی گذاشت. پس از انقراض حكومت ایلخانی به دست سربداران، منطقه زنجان، دوباره آرامش و آبادانی نسبی یافت و بار دیگر سلطانیه و مناطق همجوار آن دچار رکود و رخوت گردیدند.
فتنه تیمور لنگ در قرن نهم منطقه زنجان را بار دیگر تحت تاثیر خود قرار داد و تقریباً به كلی نابود و علایم آبادانی از آن محو شد. دراین دوره شدت تخریب و فقر به حدی بود كه ادامه حیات تنها در روی تپه ها به صورت جزیی دیده می شد. به این ترتیب ملاحظه می شود که تنش های سیاسی و كشمكش های نظامی تا قرن دهم مانع از رشد و اعتلای اقتصادی و فرهنگی در منطقه زنجان شده است. در دوران حكومت صفویه و قاجاریه به خصوص دوران حكومت شاه طهماسب صفوی، شاه عباس صفوی و آقا محمد خان قاجار فعل و انفعالات انسانی كمك شایانی به رونق نسبی منطقه كرد. اعتلا و رونق نسبی منطقه زنجان، به دوران حکومت صفویه باز می گردد. اهتمام سران حکومت صفویه نسبت به آبادانی تمام مناطق ایران و ساخت کاروانسراها و راه های ارتباطی و امن نمودن این راه ها و همچنین نزدیکی به قزوین که مدتی مرکز حکومت شاهان صفوی بوده، از دلایل مهم رونق منطقه زنجان در دوره صفویه بوده است. بخش بزرگی از روستاها، بخش ها و شهرهای فعلی محدوده استان زنجان با توجه به سیستم فئودالی تا اواخر قرن سیزدهم هجری قمری تكوین و استقرار یافته و ادامه حیات داده اند. این استان به دلیل اهمیت ارتباطی خود در دوره قاجاریه از رونق نسبی برخوردار بوده و هم اكنون نیز یكی از مناطق آباد و با اهمیت ایران است كه نقش مهمی را در عرصه های مختلف اقتصادی و ارتباطی كشور ایفا كرده و روز به روز هم در جهت آبادانی و رونق بیش تر آن تلاش های پیگیری صورت می گیرد 
 
جاذبه های طبیعی استان زنجان 
تنوع آب و هوایی استان زنجان سبب شده كه این منطقه چهارفصل بوده و ظرفیت های بالایی در زمینه گردشگری طبیعی داشته باشد. به سبب شرایط خاص آب و هوایی منطقه؛ طارم استان زنجان را هندوستان ایران می دانند. چشمه های آب معدنی، رودخانه های متعدد دایمی و فصلی، جنگل ها و آبشارهای زیبای داخل جنگل ها، روستاهای ییلاقی و زیبایی که در دره های ارتفاعات طارم واقع شده اند؛ این منطقه را به پر جاذبه ترین ناحیه طبیعی استان زنجان تبدیل کرده است
شهرستان خرم دره نیز که از آن به عنوان یک باغ شهر یاد می شود، با اتکا به سرسبزی و باغ های پرشمار خود یکی دیگر از مناطق گردشگری این استان محسوب می شوند. به طور کلی اردیبهشت، خرداد و تیرماه بهترین ماه های مسافرت به استان زنجان هستند. هیچ توصیفی از سرسبزی و زیبایی طبیعت زنجان در این ماه ها كامل نیست و مناظر بدیع این فصل را در زنجان فقط باید دید. تفاوت آب و هوایی در نواحی مختلف استان زنجان را می توان به خوبی در یک زمان در قسمت های شمالی، مركزی و جنوبی استان مشاهده كرد. مهم ترین منبع آب های سطحی در استان زنجان رودخانه های دایمی و فصلی هستند.
رودخانه های قزل اوزن، زنجان رود، ابهررود و شاهرود را می توان مهم ترین رودهای دایمی این استان دانست. رودخانه قزل اوزن علاوه بر اهمیت اقتصادی بالایی که دارد به دلیل پرآبی، زیبایی و طولانی بودن مسیر خود؛ یکی از مهم ترین روخانه های زنجان است كه در زمینه جاذبه های گردشگری نیز اهمیت زیادی دارد. به برکت آب فراوان، باغ های زیبا و سرسبز بسیاری در مسیر این رودخانه به وجود آمده که منظره بسیار زیبایی به حومه شهر زنجان داده است. چشمه های معدنی استان زنجان به دو صورت چشمه های آب گرم معدنی و چشمه های آب سرد معدنی شكل گرفته اند که از نظر جاذبه های گردشگری دارای اهمیت هستند
غارهای متعددی در استان زنجان در دل کوه ها قرار دارند که برخی از آن ها هم چون غار کتله خور از مهم ترین آثار طبیعی این استان به شمار می آیند
 
جاذبه های تاریخی و معماری استان زنجان 
جاذبه های تاریخی و معماری همواره نقش بسیار مهمی را در جذب گردشگر ایفا می کنند و استان زنجان نیز با توجه به پیشینه و فراز و نشیب های تاریخی خود از جاذبه ها و مکان های تاریخی و دیدنی ارزشمندی برخوردار است. با این كه تاریخ این منطقه فراز و فرود های بسیار به خود دیده و گاهی شعله های خشم و جنگ، برگ های زیادی از تاریخ منطقه و حتی گاه تمام آن را در كام خود فرو برده است ولی به جهت عمق غنای هویت و فرهنگ این منطقه، هنوز نیز استان زنجان امانت دار میراث فرهنگی ارزشمند و قابل ملآحظه ای است که تاریخ و هویت این سرزمین را به نمایش می گذارد. كاخ های با ارزش و قدیمی، مدرسه های تاریخی، مسجدهایی با معماری کم نظیر، بازارهای قدیمی، بقعه امام زاده ها، زیارتگاه ها و بناهای تاریخی و مذهبی با معماری های ارزشمند؛ بخشی از این میراث شایان توجه هستند
برخی از بناهای موجود در استان زنجان، هم چون بنای بزرگ و تاریخی سلطانیه؛ دارای ارزش های درجه یک جهانگردی بوده و شهرت جهانی دارند. این بنا که یكی از بزرگ ترین و باشكوه ترین بناهای اسلامی محسوب می شود؛ در خاور استان زنجان واقع شده است. این بنا در دوران برپایی، بلندترین بنای جهان بوده و هم اكنون سومین بنای بزرگ تاریخی جهان و نخستین بنای بزرگ تاریخی ایران به شمار می آید. بقعه زیبای ملا حسن كاشی در فاصله ۵/۲ كیلومتری جنوب شهر سلطانیه و با زیبایی تمام در میان دشت وسیعی قرار گرفته است
این بنا از نمای بیرونی دارای طرح هشت ضلعی است که در نمای داخلی و با تركیب و تلفیق ایوان های جانبی به مربع تبدیل شده است. بقعه قیدار نبی در قیدار نیز از دیگر بناهای قابل توجه استان به شمار می آید كه گنبد آن به سبكی خاص و از نوع گنبدهای زنگوله ای است. در كنار درب ورودی در ضلع جنوبی بقعه دو برج دیده می شود كه بر یک پایه ساخته شده اند و زنجیر عدالت جهت دادخواهی مردم از آن آویزان است
بنای امام زاده اسماعیل كه در جاده ترانزیتی ابهر- تاكستان قرار گرفته، بنای تاریخی و زیارتی بسیار زیبایی است كه قدمت آن به دوره صفویه می رسد. مسجد جامع قروه و مسجد تاریخی قلابر نیز از دیگر مساجد مهم استان به شمار می آیند
مسجد جامع سجاس در ۱۲ كیلومتری شمال باختری شهرستان خدابنده از جمله دیگراماكن مذهبی استان است كه گنبد آن یک پوششه بوده و از لحاظ گچ بری و كتیبه ها بسیار ارزنده و قابل توجه است. تزیینات این مسجد به قدری زیبا است كه با مساجد جامع اصفهان و قروه قابل مقایسه می باشد. مسجد میرزایی از دیگر بنای مذهبی پابرجای شهر زنجان است كه در داخل بازار شهر قرار گرفته است.گنبد مسجد جامع زنجان از این نظر جالب توجه است كه از معدود گنبد هایی به حساب می آید كه بدون گوشواره و ترنبه بر روی جرزهای چهارگانه ضخیم نشسته و در نتیجه تغییر طرح درونی آن در تكیه گاه گنبد از مربع به دایره امكان پذیر شده است. بنای امام زاده ابراهیم در سلطانیه و امام زاده یحیی در صایین قلعه زنجان از دیگر بناها و اماكن مذهبی استان است كه از ارزش جهانگردی بالایی برخوردار هستند


برچسب ها: مقاله ، تحقیق ، زنجان ، مقاله درباره زنجان ، تحقیق درباره زنجان ، استان زنجان ، زیبایی های زنجان ، جاهای دیدنی زنجان ،

یکشنبه 22 اردیبهشت 1392

مبانی عمومی روش تحقیق

   نوشته شده توسط: rptak rptak    

مبانی عمومی روش تحقیق

هدف «روشهای تحقیق» که شاخه ای از علم «روش شناسی»(2) است، فراهم آوردن و تعبیه نمودن ملاک، میزان معیارهایی است که فرد «محقق»(3) در صدد تحقیق برآمده و با شناخت تقابل «تجربه عامیانه»(4) و «تجربه علمی»(5) و تفکیک این دو از یکدیگر، آگاهانه در پی ایجاد شرایط تجربی علمی تلاش کند. روشن است که قلمرو معرفتی از این دست، هر پدیده قابل تجربه ای را می تواند در برگیرد و هر پدیده ای که مورد شناخت هر چند نسبی و ناقص باشد، ناشناختی نیست، بلکه هر ناشناخته ای قابل تحقیق است. حتی اگر هیچگاه به درک آن نایل نشویم. پس «جهان هستی» مورد اشاره انسانی همه در قلمرو روشهای تحقیق قرار می گیرد.

پس تحقیق جریانی است از جهل به علم که هیچ گاه به مطلق علم نخواهد رسید و همیشه در پی شناخت یک «مسأله»(6) در تلاش است. مسأله در حقیقت آغاز یک پروسه تحقیق است. این ادعا که در قول معروف «جاندیوئی» با «روش حل مسأله» معروف شده را، چه در تجربه عامیانه و چه در تجربه علمی می توان ملاحظه نمود. ذکر این روش به دو لحاظ قابل توجه است. یکی به لحاظ ساده بودنش و دیگری به خاطر توجه به جنبه های علمی داشتن و توجه به مشکلات پیرامون حیات نمودن.

مراحل روش حل مسأله

روش حل مسأله در پنج مرحله بازشناسی می شود:

1. برخورد به مشکل و یا مسأله که در مرحله آغازین و ضروری تحقیق است.

2. مرحله تشکیل «فرضیات»(9) زیرا که هیچ فردی جاهل مطلق نیست و بالضروه در برخورد به مشکل، فرضیات و «پیش فرض»(10)هایی که عمدتا آزمایش نشده و خام هستند را در «ذهن» تجربه می کند.

3. مرحله «جمع آوری داده ها»(12) که اطلاعات لازم برای بررسی و «آزمایش»(13) فرضیات گردآوری می شود.

4. مرحله آزمایش که آنرا در اصطلاح «تجربه و تحلیل داده ها (می گویند.

5 . و نهایتا آخرین مرحله که «استنتاج»(15) یا نتیجه گیری است فرا می رسد.

روش فوق مانند هر روش دیگر تحت عنوان کلی روشهای تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد، در صورتی که عنوان کلی روش شناسی، موضوعهای «فلسفه شناخت»(16) و یا «شناخت شناسی»(17) را به مداقه می گذارد، به عبارت دیگر در مبحث کلی تر روش شناسی، مباحثی از این دست مورد بررسی قرار می گیرند:

1. آیا انسان توانائی شناخت دارد؟

2. آیا جهان هستی قابل شناخت است؟

3. اگر انسان توانایی شناخت دارد و جهان نیز قابل شناخت است، حد، میزان و وسائل و طرق شناخت کدام هستند؟

در حقیقت مبحث روشهای تحقیق، وظیفه بررسی قسمتهایی از سئوال سوم را به عهده می گیرد، یعنی بحث پیرامون وسائل و طرقی که در شناخت حقیقت مناسبترین و «اصلح اند»(18) و اما از مهمترین مکاتب روششناسی موجود، یکی «اثبات گرایی»(19) و «اثبات گرایی نو»(20) است که عمدتا مختصات معرفت علمی را والاترین معرفت تلقی می کنند و در برابر این «چشم انداز»،(21) اندیشه «تفسیرگرایی»(22) به باور و بصیرت مبتنی بر فهم و تفسیر نمادی انسان باور دارد.(23)

مراحل تحقیق

عملیات تحقیق با حرکت علمی ویژه ای آغاز می شود و دارای مراحل و مقاطعی است که یکی پس از دیگری باید طی شوند. محقق در هر مرحله نیازمند به انجام عملیات مستقلی است که به صورت متوالی، در عین جدائی هر مرحله با مرحله قبل و بعد انجام گیرد و البته پس از ارزیابی یک مرحله و اطمینان به صحت و تمامیت آن وارد مرحله ای دیگر می شود.(24)

با توجه به نیت عملی روش حل مسأله، دریافتیم که مراد و هدف از تحقیق ارائه راه حل یک مشکل یا معضل است و آنرا در پنج مرحله از هم مجزا نمودیم. هر تحقیق در چارچوب هر علمی به نوبه خود خواه به مبادی گفته شده مذکور باور داشته و یا نداشته باشد ناگزیر از پنج مرحله عمده تشکیل شده است. اگر به یاد آوریم که وجه مشخصه یک تحقیق علمی، به کارگیری تجربه علمی و تفکیک آن از تجربه عامیانه است، اکنون با دو سئوال دیگر روبرو می شویم؛ نخست اینکه شاخصها و خصوصیات تجربه علمی چیست؟ و دوم اینکه به کارگیری این میزان، یعنی تجربه علمی چه نتیجه خاص و ویژه ای در پی خواهد داشت؟ سوال نخست را به تدریج در طول این بحث بررسی خواهیم کرد، و اما نتیجه خاصی که به کاربردن موازین روش تحقیق برای محقق در پی دارد، خود مقوله مفصلی است که در اینجا تنها به دو مفهوم عمده در این رابطه خواهیم پرداخت.

مهمترین ادعای روش تحقیق که تمام علوم بر آن مبتنی هستند، در این جمله خلاصه می شود که این روشها می توانند محقق را به واقعیت یک پدیده نزدیکتر و به عبارتی دیگر، نقاط مجهول را برای وی کمتر و او را به روشی نسبتا درست تر هدایت کنند. هر چه نتیجه کار محقق از خط تقابلی جهل به علم، نزدیکتر شود، درجه اطمینان نتیجه کار وی نیز بالاتر خواهد بود. پس مهمترین نتیجه خاص به کارگیری روشهای تحقیق برای محقق بالابردن درجه اطمینان به نتایج تحقیقاتی است. در اصطلاح روش شناسی این درجه اطمینان را دو مفهوم «اعتبار و «روائی»(26) به کار می بریم که بحث آنها را در جایی دیگر دنبال خواهیم نمود. بنابراین یکی از مهم ترین اهداف محقق، بدست آوردن و حفظ نمودن اعتبار و روائی در هر گام از تحقیق است.

حال با توجه به مراتب فوق مهم ترین وظیفه پژوهشگر در فصل اول تحقیق، بایستی ایجاد اعتبار و روائی در سئوالات همان فصل باشد و مهم ترین مقوله در شروع تحقیق نیز، ویرایش موضوع و یا عنوان تحقیق می باشد. ویرایش یک عنوان در دو مرحله انجام می گیرد. به دیگر سخن محقق برای دست یافتن به روائی و اعتبار، بایستی موضوع را از دو قالب اصولی عبور دهد و با توجه به این دو مرحله ویراستاری موضوع، آنگاه برای نگارش فصل اول همت گمارد.

قابل توجه است که هیچ تحقیقی بدون نگارش فصل اول امکان شروع یافتن را پیدا نخواهد نمود و هیچ ارزیاب و استاد مشاوری هم نمی تواند هیچ گونه هدایتی انجام دهد مگر با مطالعه دقیق فصل اول تحقیق. فصل اول تحقیق معمولاً مراحل اول و دوم «روش حل مسأله» را در خود می پوشاند

ما در اینجا عناوین هر مرحله و کلیات مربوط به آن را مطرح می کنیم تا دیدی اجمالی از کل مراحل تحقیق برای خواننده حاصل شود او به صورت کلی بداند و دریابد که چه کارهایی را باید انجام دهد کل تحقیق معمولاً هشت مرحله را به شرح زیر طی می کند:

1. تعیین موضوع

غرض از موضوع، عنوان یا مسأله ای است که ما قصد بررسی و روشن کردن ابعاد و جوانب آن را بر عهده گرفته ایم و ممکن است موضوع تحقیق امری سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی، اخلاقی، علمی، تاریخی و ... باشد. در همه حال با توجه به محدودیت عمر سعی بر این است اهمیت و اولویت آن را مورد توجه و عنایت قرار دهیم. ببینیم درد و مشکل امروزی جامعه چیست و چگونه می توان آن را رفع و درمان کرد.

2. تعیین مرز موضوع

موضوعات تحقیق معمولاً صورت کلی دارند و عناوین فراگیر و پردامنه هستند و محقٌق ناگزیر است موضوعی را که بر می گزیند محدود کند، چارچوب های آن را در نظر گیرد، مرزها و حدود آن را مشخص کند تا در ضمن بررسی در جوانب و ابعاد آن غرق و سردرگم نشود و به کارهای زائد و وقت گیر نپردازد، او در حین تحقیق همواره باید خود را در همان مرز و چارچوب محصور نگه دارد، مگر آنکه ضرورت های جدیدی او را وادارند که از مرز تعیین شده بیرون آید و بررسی بعد جدیدی را در کنار خود وارد نماید. غرض این است که حدود و مرز تحقیق قبل از اقوام اصلی و اساسی در تحقیق باید معلوم گردد.

3. تهیه اطلاعات

محقق برای دستیابی به حقیقتی، اثبات یا رد نظریه ای نیازمند به کسب اطلاعات است این اطلاعات شامل:

گاهی از طریق مطالعه و بررسی کتب و اسناد و منابعی که در این زمینه وجود دارند بدست می آیند که در آن صورت تهیه منابع، مطالعه آنها، فیش برداری و استخراج مطالب از منابع مطرح و مورد نظر است که هر کدام نیازمند شرح و بررسی جداگانه ای است و ما درباره آنها بحث خواهیم کرد. و زمانی از طریق تجربه، آزمایش و عمل، استفاده از پرسشنامه ها، بررسی اسناد و منابع مادی و غیرمادی، تحلیل مسائل، تجزیه و ترکیب آنها اطلاعات لازمه را بدست می آورد. و البته در هر دو مورد بکارگیری تفکر و تعقل در امور، مشاهده و ملاحظه اینکه حقایق چگونه جریان پیدا می کنند و دقت و تمرکز اندیشه در جمع آوری اطلاعات لازم نقش اساسی دارند.

4. تدوین اطلاعات

پس از جمع آوری اطلاعات که بیشترین وقت محقق را به خود اختصاص می دهد ضروری است آنها را دسته بندی کنیم و هر دسته از اطلاعات را در جای خود قرار دهیم مثلاً در بررسی علل اعتیاد، ممکن است اطلاعات به دست آمده نشان دهند که این امر دارای علل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باشند. در این مرحله سعی داریم هر قسمت از اطلاعات به دست آمده را در جای خود قرار دهیم و میزان این اطلاعات را اجمالاً ارزیابی کنیم و در این راه مباحث نزدیک به هم در کنار هم قرار می گیرند مثلاً علل سیاسی در یک قسمت، علل فرهنگی در قسمت دیگر، علل اقتصادی و...نیز در جای خود قرار خواهند گرفت.

5 . تهیه فرضیه

غرض از فرضیه، یا گمانه، عبارت است از حاصل ایجاد پیوند موقت بین دو یا چند نمود بگونه ای که ایده ای و یا طرز نگرشی جدید در ذهن پدید آورد. این امر از طریق مطالعه در اطلاعات دسته بندی شده و تعمق در آنها حاصل می شود. مثلاً از تعمق در اطلاعات مربوط به جنبه های اجتماعی اعتیاد، شاید این مسئله به ذهن خطور کند که خانواده یا اجتماع در پدید آمدن آن نقش اساسی داشته است. فرضیه را حدس علمی نیز می نامند بدان خاطر که مبانی آن را با روش علمی به دست آورده ایم و تلاش و کاوش علمی ما که با استفاده از روشهای علمی صورت گرفته بود در این امر موثر بوده است.

6 . بررسی مجدد فرضیه

در این مرحله سعی داریم درباره فرضیه یا حدس علمی که با بکارگیری روش علمی برای ما حاصل شده است به تحقیق و بررسی بپردازیم. فرضیه خود را مورد آزمایش و عمل قرار می دهیم، درباره صحّت آن از نو به تحقیق می پردازیم، آن درباره دیگران و یا دیگر امور هم سرایت و مورد ارزیابی و آزمایش قرار می دهیم. به تجربه و ترکیب مسأله می پردازیم، سعی داریم مصداق های دیگری را در این مورد پیدا کنیم و عامل مربوطه را در آنها اثر دهیم، تا معلوم گردد، آنچه که حدس زدیم درست و قابل تطابق با واقع بوده است یا نه؟

7. تهیه اصل یا قانون

حاصل بررسی و تجدیدنظر در فرضیه به یکی از دو نتیجه زیر منتهی می شود:

الف) در می یابیم که حدس ها غلط بوده است. زیرا بررسی و تجدید نظر ما نشان داده اند که چنین امری به گونه ای وسیع مصداق ندارد مثلاً اگر فرضیه ما این بود که نابسامانی خانواده عامل اعتیاد است در اثر تجدید نظر در فرضیه تا اعمال آن در سطحی وسیع دریافتیم که خانواده نابسامان زمینه را برای اعتیاد فراهم نمی کند، از صد مورد خانواده نابسامان که مورد بررسی مجدد ما بوده اند تنها پنج مورد از افراد به چنین وضعی دچار شده اند و دیگر معتادان بر اثر عوامل دیگری که فقط ناشناخته اند معتاد شده اند، در چنین صورتی ناگزیریم به مرحله پنجم برگردیم تا حدس علمی دیگری را در سایه تعمق و بررسی به دست آوریم.

ب) حدس علمی ما بر اساس بررسی ها و تجدید نظرها درست بوده و مثلاً خانواده نابسامان عامل اصلی اعتیاد به حساب آمده و تجدید نظر ما در نتایج بدست آمده آن را ثابت کرده است، در چنان صورتی به یک نتیجه علمی، به یک اصل، یک قانون، یک حکم، یا یک مبنا دست یافته ایم (این نکته قابل ذکر است که کلمه اصل را در علوم انسانی و کلمه قانون را برای علوم خالص به کار می برند)

8 . دست یابی به نظریه یا تئوری

همان گونه که ملاحظه می کنیم کار تحقیق ما در مرحله هفتم که به اصل و نتیجه ای دست یافتیم تمام است اما یک محقق تنها به یک تحقیق و دست یابی به یک اصل یا قانون قناعت نمی کند، بلکه سعی دارد عمر خود را صرف تحقیقات گوناگون در زمینه مباحث مختلف مربوط به یک رشته علمی بکند و به اصول و قوانین متعددی دست یابد و نیز از یافته های محققان دیگر در این رشته اطلاع حاصل کند. در چنان صورت از ارتباط نزدیک بین اصول و قوانین کشف شده به دید و بینش و نظریهای دست پیدا می کند و خود فردی صاحب نظر و فیلسوف و گاهی تئوریسین می شود در این حال گفته می شود او به نظریه ای دست یافته است، همانگونه که ملاحظه می کنیم دست یابی به یک نظریه یا تئوری دستیابی به یک اصل یا قانون است. اصول برای افراد بدست آمدنی و قابل دفاع هستند در حالی که نظریه ها به سادگی پدید نمی آیند و توسط یک نفر همه گاه قابل دفاع نیستند.

9. نگارش و ارائه تحقیق

حاصل تحقیق بعدها به صورت نوشته ای در می آید و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد و این امر که تحت ضوابط و فنونی است ممکن است به صورت دست نویس، تایپ و یا چاپ و به صورت یک جزوه یا کتابی در آید.(28)

اینکه عرضه و ارائه تحقیق به چه صورت و تحت چه شرایطی و با چه کیفیتی باید باشد مساله ای است که از حوصله این مقاله خارج است.

در فصل دوم محقق ناگزیر است تا تعدادی درخور، از تحقیقات زیربط با موضوع خویش را کندوکاو نموده و نتیجه کار را در این فصل به عنوان «مرور متون تحقیقاتی»(29) ذکر نماید. مهم ترین وظیفه محقق در این فصل، بدست آوردن بصیرت هایی است پیرامون موارد ذیل:

1. نقاط ضعف و قوت تحقیقات دیگران.

2. پرهیز نمودن هرگونه تجربه تکراری غیرلازم.

3. توجه نمودن به توصیه های محققین قبلی.

به طور خلاصه در فصل اول بعد از ویرایش عنوان، مقدمات مطرح می شود و قالب تئوریک تحقیق بسته میشود، یعنی تاریخچه مطالعاتی مطرح می شود و موضوع تحقیق به عنوان یک مسئله، عنوان می گردد و فرضیات و اهداف و حدود کار مشخص می شود. در فصل دوم نیز تحقیقات مشابه، مطالعه و مرور می شود تا راه و بی راهه از هم تمیز بهتری یابند. حال در فصل سوم مهم ترین وظیفه محقق شناخت و انتخاب روش تحقیق بهینه خواهد بود. به بیان واضح تر،روش، فن و طرح تحقیق و تحلیل مناسب با موضوع، انتخاب می گردد طبیعتا اگر مطالب فصل اول و دوم، خوب وارسی و طبقه بندی نشده باشند، در فصل سوم، محقق قادر نخواهد بود که مناسب ترین راه رویارویی با مسائل پیشنهاد کند. محقق در فصل سوم، مطالب روش شناسی و روش تحقیق را درج خواهد نمود. این فصل در واقع مدخلی است برای سومین گام از مراحل «روش حل مسأله».

در فصل چهارم «جمع آوری داده ها»(30) یا اطلاعات جمع آوری شده را که مطابق با مرحله سوم «روش حل مسأله» است ارائه داده و نیز نتایج آزمایشات و یا عین استدلالات را مطرح نموده و به اصطلاح به «تجزیه و تحلیل داده ها»(31)می پردازد.

در فصل پنجم محقق با توجه به کلیات فصل اول و تجزیه و تحلیل بررسی ها و آزمایشات انجام شده در فصل چهارم، به استنتاج تحقیق پرداخته و نتیجه گیری نهایی را با توجه به فرضیات و اهداف تحقیق انجام می دهد، سپس برای محققین آتی، توصیه هایی را فراهم می نماید.(32)

منابع

1. قرآن کریم

2. آبراسون، جوزف هربرت، روش های تحقیق در پزشکی اجتماعی، ترجمه علی صادقی حسن آبادی، شیراز، دانشگاه شیراز، 1363.

3. اتسلند، پتر، روشهای تجربی تحقیق اجتماعی، ترجمه بیژن کاظم زاده، مشهد، آستان قدس رضوی، معاونت فرهنگی، 1371.

4. بت، جان، روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری، ترجمه حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی، تهران، انتشارات رشد، 1371.

5 . تاجداری، پرویز، روشهای علمی تحقیق همراه با نظریه ارزشیابی، اصفهان، انتشارات آتا، 1369.

6 . تنهائی، حسین ابوالحسن، تاریخ اندیشه و نظریات جامعه شناسی از ابتدا تاکنون، جامعه شناسی در ادیان، جلد اول، یزد، انتشارات بهاباد، چاپ دوم، 1373.

7. تنهائی، حسین ابوالحسن و نکهت تنهائی، شیوه تنظیم رساله و پایان نامه، اراک، انتشارات ذره بین، 1375.

8 . دشتی، محمد، روش تحقیق در اسناد و مدارک نهج البلاغه، قم، نشر امام علی(ع)، بنیاد محترم امام رضا(ع)، 1368.

9. قائمی، علی، روش تحقیق، انتشارات امیری، دوم، 1372.

10. واتسن، لیال. فوق طبیعت، ترجمه شهریار بحرانی و احمد ارژمند، تهران، امیرکبیر، چاپ سوم، 1369.

 


برچسب ها: مقاله ، تحقیق ، مبانی عمومی روش تحقیق ، درباره مبانی عمومی روش تحقیق ، مقاله درباره مبانی عمومی روش تحقیق ،

شنبه 21 اردیبهشت 1392

نهضت جنگل; عوامل شكست و عبرتها

   نوشته شده توسط: rptak rptak    

چكیده

نهضت اسلامی جنگل، یكی از نهضتهای ضداستبدادی و ضداستعماری تاریخ معاصر است كه در سال 1293 ش (1333 ق / 1915م) آغاز و به مدت هفت سال ادامه یافت. رهبر، كارگردان، و شخص اول نهضت جنگل، شهید میرزا كوچكخان جنگلی است كه یك روحانی روشنفكر، آگاه، مبارز و فداكار بود. نویسنده معتقد است كه میرزا كوچكخان، فرزند حوزه علمیه شیعه بوده و در این پایگاه دینی تربیت شده است. همین عنصر مهم، نقشی حیاتی در «اسلامی بودن نهضت او»، «تقیّد به فرایض دینی و اخلاق اسلامی»، «دوری از فساد روشنفكرنمایان»، «مبارزه با انگلیس و شوروی كمونیستی»، «صداقت سیاسی»، «ستیز با كفّار»، «همراهی با قرآن»، «توكل بر خدا»، «تكیه بر شعارهای قرآنی»، «استبداد و استعمارستیزی» و «زهد و قناعت» سردار جنگل داشته است.

كلید واژههانهضت جنگل، بلشویكها، كمونیستها، فرصتطلبان، استبداد داخلی، استعمار خارجی

مقدّمه

نهضت اسلامی جنگل به رهبری روحانی مبارز میرزا كوچك خان جنگلی، آثار ارزشمند و پیامدهای سودمندی داشت. این نهضت اسلامی، استعداد و انرژی ملت مسلمان ایران را برای مبارزه و انقلاب و پویایی و زنده بودن آنان نشان داد و به متجاوزان و استعمارگران غرب و شرق و قدرتهای بیگانه فهماند كه نفوذ و سلطه آنان بر ایران اسلامی و مردم مسلمان ایران، با توجه به عقاید مذهبی و پایبندی آنان به ارزشهای دینی، پایدار نخواهد بود و نقش این نهضت در از بین بردن قرارداد استعماری 1919 به آنان ثابت كرد كه هرگز به سادگی نمیتوانند بر مردم ایران سلطه پیدا كنند. درگیری هفتساله نهضت جنگل با روسها و انگلیسیها و بلشویكها، این واقعیت را آشكار نمود كه مردم مسلمان ایران، همواره برای پاسداری از عزت و استقلال میهن اسلامی و دفاع از دین و مكتب و عقایدشان از همه هستی خویش میگذرند.

شناسایی عوامل شكست و فروپاشی نهضت جنگل و ارزیابی اشتباهات رهبر و همراهان او در نهضت، میتواند عبرتهای فراوان، درسها و پیامهای روشنگری برای مردم مسلمان ایران در تداوم انقلاب اسلامی باشد

شهید مطهّری اعتقاد دارد

                                  برای دریافت تحقیق لطفا  از لینک های زیر استفاده کنید

http://uplod.ir/g3d0otcxcw1h/______________________________.docx.htm

http://uploadtak.com/images/g324___.docx
http://uploadtak.com/viewer.php?file=g324___.docx


برچسب ها: مقاله ، تحقیق ، درباره نهضت جنگل ، نهضت جنگل ، مقاله نهضت جنگل ، تحقیق درباره نهضت جنگل ، راجع به نهضت جنگل ،

شنبه 21 اردیبهشت 1392

والیبال

   نوشته شده توسط: rptak rptak    

والیبال

والیبال یک ورزش گروهی می‌باشد که در آن بازیکنان در دو تیم شش نفره در دو سوی یک تور قرار می‌گیرند و تلاش می‌کنند تا با توجه به قوانین بازی، توپ را از روی تور در زمین تیم مقابل فرود آوردند.

والیبال در سال ۱۸۹۵ در کشور آمریکا متولد و در المپیک ۱۹۶۴ توکیو برای نخستین بار در برنامه بازی‌های المپیک قرار گرفت، فراگیر شد و تقریبا در تمام دنیا بازی می‌شود که در شرق آسیا و همچنین کشورهای برزیل و ایتالیا محبوب‌تر است. این رشته تقریبا برای تمام گروه‌های سنی مناسب هست و وسایل بازی شامل توپ و تور می‌باشد.

تولد والیبال 

والیبال ورزش مورد علاقه سربازها در جنگ جهانی دوم بود. ورزش والیبال که در ابتدا مینتونت (Mintonette) نامیده می‌شد در سال ۱۸۹۵ - یعنی چهار سال پس از تولد بسکتبال - توسط فردی بنامویلیام جی. مورگان ابداع شد. مورگان متولد سال ۱۸۷۰ در شهر نیویورک بود که پس از تحصیل در کالج جوانان مسیحی مسئولیت تهیه برنامه‌های ورزشی برای سلامتی و تندرستی مردان به او واگذار شده بود.

او این بازی را با ترکیب بازی‌های بسکتبال، تنیس و هندبال ایجاد کرد و هدفش طراحی ورزشی بود که برای افرادی که تمایل به تحرک کمتری دارند، مناسب باشد.

قوانین بازی در ابتدا بسیار ساده بود چرا که بیشتر از آن که شبیه ورزش باشد، یک تفریح محسوب می‌شد اما به تدریج پس از آن که این ورزش در کشورهای دیگر به خصوص فیلیپین - نیز علاقه‌مندانی یافت، لزوم تدوین قوانین رسمی برای آن احساس شد.

تور اولیه‌ای که برای این بازی در نظر گرفته شده بود با ایده از تنیس، ۲ متر انتخاب شد و با توپ بسکتبال شبیه به بازی هندبال انجام می‌شد. این ورزش تا سال ۱۹۰۰ توپ مخصوصی برای خود نداشت و با هر توپی - از جمله توپ بسکتبال – آن را بازی می‌کردند. هدف هر تیم آن بود که توپ را در زمین حریف فرود بیاورد و در این راه توپ در دست یاران خودی می‌چرخید. در سال ۱۹۱۲ امتیازهای هر گیم ۲۱ تعیین شد و ارتفاع تور نیز بیشتر شد.

فیلیپینی‌ها اولین قانون مدون برای این بازی را در سال ۱۹۱۶ تهیه کردند و به دنبال آن در سال ۱۹۲۸ اتحادیه والیبال ایالات متحده آمریکا تشکیل شد و به وضع قوانین این ورزش اقدام کرد.

·         ۱۹۱۷: امتیازهای هر گیم از ۲۱ به ۱۵ تغییر کرد.

·         ۱۹۲۰: تعداد ضربات برای هر طرف به ۳ محدود شد.

·         ۱۹۲۲: اولین دوره رسمی مسابقات در بروکلین با حضور ۲۷ تیم از ۱۱ ایالت آمریکا برگزار شد.

·         ۱۹۳۰: اولین بازی والیبال ساحلی دو نفره انجام شد.

·         ۱۹۴۷: فدراسیون بین‌المللی والیبال (به فرانسوی: Federation Internationale De Volley Ball)‏ به اختصار FIVB تشکیل شد.

·         ۱۹۴۸: اولین دوره مسابقات رسمی والیبال ساحلی انجام شد.

·         ۱۹۴۹: اولین دوره مسابقات قهرمانی والیبال جهان در شهر پراگ، چکسلواکی برگزار شد.

·         ۱۹۶۴: والیبال برای اولین بار به جمع ورزش‌های المپیکی پیوست.

·         ۱۹۸۷: والیبال ساحلی از ورزش‌های رسمی بازی‌های جهانی شد.

·         ۱۹۹۶: والیبال ساحلی دو نفره نیز به عنوان ورزش رسمی المپیک شناخته شد.




ادامه مطلب

برچسب ها: تحقیق ، مقاله ، والیبال ، درباره ی والیبال ، تحقیق درباره والیبال ، مقاله درباره والیبال ، ورزش والیبال ، درباره والیبال ، تاریخچه والیبال ،

تعداد کل صفحات: 2 1 2
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic